Нещодавно затвердили електронні товарно-транспортні накладні е-ТТН (ht— ця новина викликала бурхливу реакцію у бухгалтерів та підприємців. Э-ТТН для перевезень вантажів існували давно, але український бізнес не поспішав ними користуватись — у законодавстві були відсутні норми, що регулюють питання е-обміну та взаємодію перевізників із органами контролю дорожнього руху. Тепер, згідно з наказом № 413 Мінінфраструктури від 3 червня 2019 року визнано легальними е-ТТН та внесена ясність у процес обов’язкової перевірки супровідної документації експедитора. Мінінфраструктури запевняє, що це необхідно для того, щоб усунути надмірне державне регулювання у сфері товарних перевезень.
Прощавай папір?
Тепер, коли використання е-ТТН у бізнесі регламентовано законодавчо, виникає нове резонне питання: невже можливо повністю відмовитись від паків макулатури й зробити товарно-транспортні накладні лише електронними? Саме так, за малим винятком — із водієм вирушає всього одна підписана всіма сторонами паперова копія ТТН, яку він надає для перевірки органам контролю дорожнього руху.
Як це працює? Нові правила е-використання ТТН
- Форма товарно-транспортної накладної залишається без змін, також її можливо доповнювати додатковим змістом
- Усі додаткові до е-ТТН документи надсилаються в електронному вигляді.
- Підписання е-ТТН здійснюється завдяки кваліфікованому електронному підпису (КЕП). У підписанні беруть участь експедитор (або водій), відправник та одержувач вантажу.
- Одна паперова копія, власноруч підписана всіма учасниками процесу, знадобиться для перевірки у дорозі
Нагадаємо, що раніше експедитор возив досить велику кількість документів — у кількох копіях для кожної сторони. Різниця відчутна, згодні? Е-ТТН відкриває нові горизонти українським підприємцям, діяльність яких пов’язана з гуртовою або роздрібною торгівлею, і логістичним компаніям. Також це економія сотень тисяч гривень на рік та суттєве скорочення часу на підготовку, друк та підписання документів.
Що спонукало державу впровадити регуляторні норми по е-ТТН?
Перехід від застарілих паперових технологій до зручного мобільного бізнесу та впровадження легального, а головне простого механізму обміну е-ТТН був однією з найгостріших потреб українських підприємців. Адже левова частка українського бізнесу — це торгівля та перевезення. Процес остаточних змін у законодавстві прискорився, насамперед, завдяки співпраці українського бізнесу з державою. Бізнес підштовхнув державу та прискорив цифрові зміни.
Та будь-які зміни потребують IT-інструментів, що можуть втілити написані закони на папері у життя. Розробник софту для електронного документообігу — Linkos Group, вбачаючи ці зміни, надав рішення, необхідне сучасному ринкові для простого та швидкого обміну е-ТТН. Функціонал для ведення багатостороннього обміну е-ТТН та акцизу на пальне й спирт етиловий реалізовано в програмі розробника M.E.Doc. Нагадуємо, що раніше було затверджено законопроект щодо електронного ведення акцизу на пальне та спирт етиловий.
Які можливості для обміну е-ТТН отримують користувачі програми?
Функціонал для роботи з е-ТТН уніфікований і підходить для будь-якого підприємства, на якому використовуються товарно-транспортні накладні.
Основні переваги електронного обміну
- Миттєвий обмін електронними документами
- Легке оформлення та підписання е-ТТН усіма учасниками процесу
- Швидке надсилання та погодження ТТН онлайн — лише у декілька кліків
- Супровідні документи можна додавати в електронній формі
- Жодних загублених документів
- Надійне зберігання та легкий пошук в електронному архіві
Розробником була врахована специфіка перевезень та необхідність у підписанні е-ТТН з мобільних пристроїв: планшету або смартфону. Це дуже зручно для усіх сторін: експедитора, вантажовідправника та вантажоодержувача.
Якщо підсумувати вищесказане, зміни, що відбуваються зараз з українським законодавством, дійсно позитивні, адже далі на нас чекає держава у смартфоні й ми досить впевнено до неї йдемо.