Із січня по березень 2009 року залізницями України перевезено пасажирів пільгових категорій на суму 100,885 млн. грн., а компенсації отримано 21,8 млн. грн., або 21,7% від необхідної суми.
Пільгових перевезень, замовником яких є обласні держадміністрації, виконано на суму 61,169 млн. грн., а отримано компенсації за них лише 8,490 млн. грн., що складає 23,4% від необхідного.
Складною залишається ситуація з фінансуванням перевезень студентів вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних навчальних закладів (далі — студентів). Залізницями перевезено студентів на суму 36,356 млн. грн., а отримано компенсації за це 8,5 млн. грн. (23,4%).
Найгірша ситуація з фінансуванням склалася з перевезення дітей віком від 6 до 14 років. Залізницями перевезено їх на суму 3,123 млн. грн., а компенсації не отримано взагалі, видатків у державному бюджеті на компенсацію витрат залізницям за ці перевезення не передбачено.
Загалом це значно погіршує та ускладнює фінансовий стан залізниць і збільшує збитковість пасажирських перевезень, що, у свою чергу, позначається на інтересах держави, оскільки залізниці мають стратегічне значення для її економіки.
Довідка
Відповідно до чинного законодавства України залізниці безвідмовно надають пільговий проїзд 24 категоріям громадян: ветеранам війни та праці, учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, пенсіонерам за віком, студентам вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації та учням професійно-технічних закладів, дітям віком від 6 до 14 років та іншим.
Згідно з Законом України «Про залізничний транспорт» збитки від перевезень окремих категорій громадян на пільгових умовах повинні компенсуватися за рахунок державного або місцевого бюджетів залежно від того, яким органом влади прийнято таке рішення. Однак на сьогодні ситуація з їх фінансуванням залишається критичною, при цьому законодавчі акти не дають права залізницям призупинити перевезення пасажирів на пільгових умовах.