Відповідно до наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 23.02.2009 №205 з 9 березня 2009 року змінюються тарифи на перевезення пасажирів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні. Зокрема, у плацкартних вагонах вартість проїзду зросте на 4,7%, у купейних та СВ — на 7,4%. Для прикладу: вартість проїзду на відстань 500 км збільшиться в плацкартному вагоні на 1 грн. 72 коп., купейному — 4 грн. 25 коп., СВ — 19 грн. 8 коп. (без комісійного збору).
Також з 1 червня 2009 року передбачений наступний етап індексації тарифів: у плацкартних вагонах — на 4,7%, у купейних та СВ — на 7,4%.
Загальне підвищення вартості проїзду становитиме 9,5% для плацкартних вагонів і 15% — для купейних і СВ. Слід зауважити, тарифи в загальних вагонах залишаються без змін, отже, враховані інтереси найменш платоспроможних громадян.
Таким чином, загальна вартість проїзду на відстань 500 км збільшиться в плацкартному вагоні на 3 грн. 44 коп., купейному — на 8 грн. 50 коп., СВ — на 38 грн. 16 коп. (без комісійного збору).
До речі, рівень тарифів, що встановлені на українських залізницях, значно нижчий, ніж у сусідніх держав. Зокрема, вартість проїзду залежно від фірмовості поїзда в плацкартному вагоні російських залізниць вища від 3 до 64%; у купейному та СВ — від 17 до 209%.
Для прикладу: сьогодні вартість квитка в купейному вагоні поїзда Москва—Санкт-Петербург (формування РЖД) становить від 729 до 179 грн. Проїзд у купейному вагоні поїзда Київ—Одеса (формування Укрзалізниці) коштує від 105 до 95 грн. залежно від фірмовості поїзда.
Довідка
Пасажирські перевезення залізничним транспортом — збиткові. Однією з причин є невідповідність темпів зростання цін на продукцію та ресурси (металопрокат, залізобетонні шпали, запасні частини для рухомого складу, дизельне паливо та електроенергія тощо) темпам підвищення тарифів на пасажирські перевезення.
Тарифи на залізничні перевезення жорстко регулюються державою, а ціни на продукцію, що необхідна залізницям, формуються в ринкових умовах. Лише за 2008 рік ціни зросли на: металопрокат — до 117,1%, катанку — на 103,8%, залізобетонні шпали — до 54%, локомотивні бандажі — на 32,1%, суцільнокатані колеса з підвищеною твердістю — на 36,6%, запасні частини для рухомого складу — до 178,1%.
Разом з тим підвищилася вартість рухомого складу вітчизняного виробництва. Зокрема, пасажирські електровози постійного струму подорожчали на 13%, електровози змінного струму — на 10%. Паралельно зросли ціни і на енергоносії: природний газ — на 56,1%, електроенергія — на 41,5%, а дизельне паливо — на 15,8%.
Усе це призводить до збільшення запланованих витрат на перевезення пасажирів. Так, порівняно з 1991 роком ціни на дизельне паливо зросли у 43,8 разу, рейки — у 36,7 разу, електроенергію — у 18 разів. При цьому вартість пасажирських перевезень збільшилася лише в 10,7 разу.